Nebojša Đukić

Najvažniji faktor za zdrav život!?

girls, women, ladies-3273200.jpg

O autoru

Nebojša je tvorac LGND programa za mršavljenje. Uživalac u životu i nesalomivi borac protiv gluposti. Diplomirani je master sporta na Beogradskom DIF-u. Pomaže ljudima da smršaju na najlakši i najbrži način.

Sadržaj

Kada se pomene tema zdravlja… Na šta prvo pomislite?

Na ishranu, vežbanje, prirodu… zar ne?

Ali danas pričamo o apsolutno najvažnijem faktoru za ljudsko zdravlje i dugovečnost. 

I ne, neću Vam “dati svoje mišljenje”… Danas Vam dajem rezultate najdužeg i najozbiljnijeg istraživanja na temu zdravlja ikada sprovedenog. 

Pričaćemo o “Harvardskoj studiji” koja je dala odgovore na mnoga pitanja koja se tiču zdravlja.

Ali isto tako iznedrila jedan faktor. Faktor o kome retko ko priča.

Ali pre toga, da vidimo… kako da definišemo zdravlje?

(ako želite možete pogledati video sa istom ovom temom, članak se nastavlja ispod videa…)

Da li postoji definicija zdravlja?

Vidite za koncept zdravlja nije dovoljno pitati samo doktore. Oni generalno treba da se drže definicije WHO. 

Šta je WHO?

Lako je, WHO je naziv za Svetsku zdravstvenu organizaciju. (eng. WHO-World Health Organization) 

A njihova definicija je u najmanju ruku “neobična”.

Ide ovako: 

Pitanje za Vas: Da li se Vi osećate u stanju dobrog fizičkog, psihičkog i društvenog blagostanja?

I šta to zapravo znači? 

I ako se tako ne osećate… da niste onda bolesni?

Sa druge strane, često se navodi da je zdravlje u stvari odsustvo bolesti!?

Verovatno Vam je jasno da se doktori najviše bave bolestima. Ali veliko pitanje ostaje kako i koliko se bave zdravljem?

Međutim, baš zbog toga možemo konsultovati upravo američke doktore koji su odgovore na pitanja zdravlja tražili još daleke 1938-godine. 

Otišli su na Harvard i pregledali 268 studenata druge godine, a za kontrolnu grupu su uzeli Bostonsku decu iz najsiromašnijih slojeva društva.  

“Pa šta?” …neko će pomisliti: “Šta nam vredi neko prastaro istraživanje?”

E fora je u tome, što to istraživanje još uvek nije završeno… 

A zove se…

Harvardska studija

Harvardska studija još uvek traje. 

Kako?

Tako što su doktori (oni sa kraja 30-tih godina ovog veka) nastavili da pregledaju ispitanike (harvardske studente) svake godine. 

A onda su počeli da prate i njihovu decu. 

A danas i njihove unuke. 

(btw. jedan od ispitanika je bio američki predsednik Džon F. Kenedi)

Ova studija sada ima već 83 godine! 

(naravno i istraživači su se morali menjati u tokom godina…)

Najveća vrednost ovog istraživanja je činjenica da se sprovodi i dan danas.  

Kako se sprovodi istraživanje?

Nekada su doktori pregledali učesnike metodama koje su bila dostupne u to vreme. Takođe su obavljali intervjue i davali im ankete za popunjavanje. 

A danas se pregledaju svi njihovi zdravstveni kartoni, obavljaju pregledi krvi i snimanje mozga. 

To znači da doktori koji vode studiju na raspolaganju imaju izuzetno precizne metode za merenje zdravlja

Nekadašnji direktor ove studije dr. Džorž Vejlant (eng. George Vaillant)  je u svojoj knjizi objavio 5 najvažnijih faktora zdravog života: 

  1. Fizička aktivnost
  2. Odsustvo alkohola i pušenja 
  3. Prisustvo zdravih mehanizama za toleranciju životnih uspona i padova
  4. Zdravo telo (odsustvo gojaznosti)
  5. Stabilan brak

Međutim, tek kasnije su pronašli najveće otkriće…

Šta je najveće otkriće Harvardske studije

Najinteresantnoije pitanje za američke istraživače je bilo sledeće: 

Šta kod ljudi od 50 godina najviše odlučuje o njihovom zdravstvenom stanju kada napune 80 godina?

Prepustiću vođi ovog projekta da Vam saopšti ono šta on zove “najjasnijom porukom” ovog istraživanja:

“Iznenađujuće otkriće ove studije je koliko faktor zadovoljstva u našim
odnosima sa drugim ljudima utiče na naše zdravlje.” 

Robert Valdinger (eng. Robert Waldinger

  • trenutni direktor istraživanja i profesor psihijatrije na Harvardu

Ako biste da poslušate njegovo predavanje (“TED Talk”) na ovu temu kliknite na video ispod: 

(imate i prevedene titlove kad odete na podešavanje videa – onaj točkić u donjem desnom uglu)

Dr. Valdinger objašnjava sledeće:

“Samoća ubija. Ljudi koji su više vezani za porodicu, prijatelje, zajednicu… su srećniji, fizički zdraviji i žive duže…
od onih koji nemaju takve odnose.”

Naravno, nije u pitanju samo količina odnosa sa različitim ljudima, već i kvalitet naših veza sa njima. 

Iako se prethodno mislilo da su ljudi u braku zdraviji, ovi naučnici su videli da ljudi koji su u toksičnom braku, sa lošim odnosima… imaju lošije zdravlje od “srećno” razvedenih ljudi. 

Ono što je posebno interesantno je činjenica da dobri odnosi sa ljudima ne čuvaju samo naše telo, već i naš mozak.  

Sad će se neko od Vas možda zapitati “kakvi su to kvalitetni odnosi”?

Kriterijum za zdravu vezu sa drugom osobom Vam je odgovor na pitanje: “Da li se mogu u potpunosti osloniti na tu osobu?”

Pogotovo kada je vreme iz bilo kog razloga teško za jednog od partnera. 

Zapamtite, više od svega ostalog, za naše zdravlje i zdrav život, treba da negujemo ljubav, iskrenost i razumevanje!

Bez toga nam ni ishrana ni vežbanje neće pomoći… 

Šta reći na kraju. Ako ste  se nadali članku o ishrani za zdrav život onda Vam predlažem da pročitate tekst: 

“Insulin gospodar Vaše linije”.

Tu su Vam je do detalja objašnjena pravila zdrave ishrane po novom “insulinskom modelu”.  

A ako ste uživali u članku, onda ćete sigurno uživati i u “bonus” savetima koje sam za Vas pripremio:

10 (neobičnih) saveta za zdrav život:

  1. Ne shvatajte ljude previše ozbiljno. Neki se samo foliraju. 
  2. Smejte kad god možete – čak i na glupe viceve (za to možete zapratiti Andriju Miloševića na Instagramu
  3. Obezbedite sebi bar 10-tak minuta omiljenog humora na Youtubu ili Fejsbuku, probajte da se nasmejete čak i da ste namćor!
  4. Iskreno pohvalite nešto što Vam se stvarno sviđa kod druge osobe. 
  5. Dogovorite se sa sobom da priredite sebi nešto lepo… nešto čemu se radujete. Nasmejani ljudi lakše uspostavljaju veze sa drugima. 
  6. Oprostite sebi sve svoje grehe… možda ste ipak uradili stvari najbolje što ste mogli? 
  7. Prošetajte i obratite pažnju na lepotu nebeskog svoda, ne morate planirati odlazak u prirodu da biste se osetili živim!
  8. Nađite hobi koji Vam pričinjava iskreno zadovoljstvo u učenju nečega novog. Bićete interesantniji i sebi i drugima!  
  9. Fizička aktivnost – svaka je dobra, a ako Vam treba posebno za mršavljenje onda pravac na moj LGND program!
  10. Idite redovno na preglede kod svog izabranog doktora, i prenesite njemu/njoj šta ste naučili iz Harvardske studije!  

I sad, zašto je tako lako zaboraviti na ove stvari, čak iako su nam toliko poznate?

Hajde da razumemo da smo ljudi. Savršeno nesavršeni. A trenutno, kao vrsta živimo u najhaotičnijem vremenu od početka naše istorije. 

Pred toga, malo smo se i razmazili. Uvek gledamo koje je to najbrže rešenje koje će nam dati konkretne rezultate. 

Ali, setite se, najvrednije stvari u životu se prave polako, temeljno i sa puno truda. 

(naše dedovi nisu tek tako skoknuli do Albanije 1915. godine!)

Zdrav život je nešto na čemu se radi, napreduje i uživa. 

I zato… što ne biste počeli danas. Da ga promenite barem za sitnicu? 

Sutra će već biti lakše…

Hvala Vam na čitanju, voleo bih da i ja pročitam Vaš komentar ispod.  

Više o Harvardskoj studiji mođete pročitati ovde

Ako biste da čujete mene kako pričam za TV o zabludama zdrave ishrane kliknite ispod na video:

PS. Ne zaboravite da ispod možete dobiti mojih 5 video lekcija besplatno! 

Za Vas sam spremio besplatan video: 5 mitova o mršavljenju  koji stoje na putu do Vaše idealne težine!

Ako Vas interesuje skidanje kilograma, siguran sam da će Vam pomoći!

Za Vas sam spremio besplatan video: 5 mitova o mršavljenju  koji stoje na putu do Vaše idealne težine!

Ako Vas interesuje skidanje kilograma, siguran sam da će Vam pomoći!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email